Hogyan szedjük le kamasz gyerekünket az online játékokról karantén idején?

Milyen tevékenységeket tudunk kínálni a gyereknek, ha bezártságra vagyunk kényszerülve? Adja magát az online tér, hiszen ebben tanulnak, itt kapják a feladatokat, és ehhez vannak kötve. Akárcsak a szüleik, mivel nálunk is ez a napi működés része. Reggel ébreszt a telefonunk, aztán ráülünk a gépünkre, megint telefonálunk, közben megint a laptopra tapadunk, aztán nap végén pihenésképpen a telefonra, vagy talán a tévéképernyőre bámulunk.

Egy átlagos hétköznapon, amikor nincs edzés, nincsenek a megszokott rituálék, milyen eszköztára van gyermekünknek az információszerzésre, kikapcsolódásra, a társaival történő kommunikációra?

Különösen kamaszkorban, amikor már kinőtt a legóból, a mesekönyvből, társasjáték is hangulatfüggő, rossz az idő is…adja magát a számtalan online játék. Ezekről tudjuk, hogy alapból úgy vannak kitalálva, hogy minél hosszabb időre ott tartsa a gyermeket a képernyő előtt.

Valljuk be, sokszor mi is elcsábulunk. A kényszer és a fáradtság is rávisz bennünket szülőként, hogy teret engedjünk a játékszenvedélyüknek, hiszen legalább leköti magát. Ez bizonyos mértékben elfogadható és érthető, és az is normális, ha némi bűntudatot érzünk, amikor elfordítjuk a fejünket.

Bármilyen „akció”, ami kizökkenti, még ha percekre is, időnyerés, vagy legalábbis horizont tágítás, amivel el tudjuk terelni. Ha már az egyik „csali” beválik, akkor az alkalmat ad átkapcsolásra, és más tevékenységekre való nyitásra, amire építhetünk.

Fontos, hogy jutalmazzunk minden olyan reakciót, élményt, ami nem a játékhoz kötődik, dicsérjük és erősítsük, hogy egyre több kedvet érezzen olyan élmények megszerzéséhez, ami a „való életben” zajlik!

Mégis milyen alternatíváink lehetnek, hogy eltereljük a kiskamaszt a gép elől időről-időre?

  • Érdekes hírek a saját érdeklődési köréből, közéletről: sport, sztárok, zene, vagy egyéb hétköznapi aktualitásokról.
  • Családi kapcsolatok bevetése: video vagy telefonhívások nagyszülőktől, barátoktól.
  • Egy kedvenc étel, vagy annak közös elkészítése.
  • Házimunka, ami nyilván nem érdekfeszítő, de ha eladjuk úgy, hogy mennyire sok múlik adott pillanatban az ő segítségén – ezzel erősítjük az önbizalmát.
  • Szabadban, vagy zárt térben is végezhető sport, ill. utóbbinál kihívás jellegű mozgásos tevékenységek (akadálypálya, ügyességi feladatok bent is).
  • Vicces és tréfás akciók tesó bevonásával – az enyémek imádják néha „prankelni” egymást.
  • Önfeltárás: fejezzük ki aggodalmunkat felé nyíltan, hogy hat ránk az, amit csinál, és miért vagyunk szomorúak.
  • Kompromisszum: a zsarolás enyhe és társadalmilag elfogadott formájaJ, ha te ezt nem teszed (nem hagyod abba), én sem engedem legközelebb azt, amit szeretnél.
  • Példamutatás, önvizsgálat: saját online életünk korlátozása, beszélgessünk szavakkal és valós gesztusokkal többet!

És végül, ha egyik sem válik be, még mindig kihúzhatjuk a csatlakozót a konnektorból, vagy eldughatjuk a készüléket egy időre.